Rusland 8e dag

Vandaag niet autorijden, maar een rustdag om St Petersburg te bezichtigen.

Eerst een typisch Russisch ontbijt in het hostel:

pap (gierst?), een plakje cake, een boterham met kaas en een met vlees en een kop thee of een kop koffie, best lekker.

Met de metro naar het spoorwegmuseum, een prachtige collectie rijtuigen en locomotieven uit de soviet tijd. twee kaartjes kostten ons 120 roebel, echt een schijntje, zeker als je de uitstekende staat van de collectie ziet.

na het spoorwegmuseum gingen we per metro (25 roebel pp) naar het Petrus en Paulus fort

dit is een wat toeristischer plaats, maar toch zeker de moeite waard om te bezichtigen.

vlakbij het Petrus en Paulus fort is het Artilleriemuseum, hier hebben we wel een paar uur doorgebracht. De meeste voertuigen op de binnenplaats zijn wel wat verweerd, maar toch zeer interessant. Binnenin het museum zijn meerdere zalen, elk aan een eigen onderwerp gewijd.

Van zeer antiek tot hoogst modern was er veel materieel tentoongesteld, ook waren er veel experimentele wapens te zien.

Na het Artilleriemuseum besloten we even een stuk te gaan wandelen, toevallig kwamen we Ted, Vera, Ties en Lean tegen, zij hadden net de rondrit per bus gedaan en gaven ons hun nog geldige kaartjes (Brabanders kunnen soms ook Hollanders zijn)

Na de rondrit gingen we naar de Ierse pub waar we met Ted, Vera,Ties en Lean hadden afgesproken.

het werd een erg gezellige avond.

Morgen weer vroeg opstaan, benieuwd hoe soepel de grensovergang naar Finland verloopt

JC

Jullie doen toffe dingen en maken toffe dingen mee zeg.
bon change op weg naar Finland!
JC

Bert Corbijn

Hoi Joep en Paul,
Kun je voor mij die pup-speurhond meebrengen, ik heb er nog 1 nodig binnenkort.
Goeie reis.
Groet Patricia en Bert.

Marcel en Marielle

Handig, zo'n speurhond-puppy: kan je er voor ons ook een meenemen (voor het vinden van knuffels van Toon & Jaap)?

M&M

ray en bechena

Het doet me goed dat jullie al het moois dat jullie onderweg tegenkomen niet alleen vanuit de autoruiten bewonderen. Hier thuis genieten Jeunke en Iris ook mee, want ze zijn hier voor enkele dagen op visite. Joekel geniet er ook intens mee. Want die heeft zomaar ineens lange wandelingen als cadeau extra. Komisch hoe verschillend de mensen kunnen zijn. Als ik in Sint Peterburg zou zijn, zou ik voor de Hermitage kiezen om te bekijken. Ooit eens in een ver verleden zijn Ray en ik net als jullie onderzocht op Nederlandse Waar. Erg intimiterend op dat moment, vooral toen zelfs de autostoelen uit de auto gehaald werden. Later was het altijd een leuk verhaal voor saaie verjaardagpartijen. Toen echter niet! Ook wij zijn benieuwd hoe jullie dit land weer uitkomen en jullie de tocht verder voortzetten. Uit jullie verhalen bespeur ik dat het weer jullie op een prettige manier van dienst is. Hier blijft het druilerig, maar kent minder herfstkenmerken. Het lijkt de komende week, gewoon een mindere zomer te worden. Dus op naar de binnenhuis activiteiten. Morgen staat het Beiaardmuseum en Natuurmuseum te Asten op ons programma. Kijken of we daar aan kunnen sluiten bij een kindvriendelijke rondleider, zoniet, dan moeten Ray en ik uit ons verleden de aan en opmerkingen putten. Ook dat zal ons ongetwijfeld lukken. Grappig nu de "kleintjes"er zijn, ons dagelijks leven er weer zo uit ziet als vroeger. Eigenlijk heel prettig om weer te mogen ervaren. Wij allen wensen jullie een prettige voortzetting en natuurlijk ook de vrolijke groetjes van Jeunke en Iris en de hondstrouwe groeten van Joekel.
P.s. Het is grote Jeun niet gelukt een plaatsje te bemachtigen in een formule I wagen. Achteraf had hij eerst nog wat extra rondjes moeten rijden. Hij moest het daadwerkelijk opnemen tegen profs, die met extra begeleiders en al aan de start verschenen. Jeunke kreeg vanachter de nodige bierglazen onnodige tips toegegild. Nu, ja als je dan mot winnen! Natuurlijk was hij enigszins teleurgesteld, vooral toe hij merkte dat hij niet eens zo'n overweldigende achterstand had. Wat hij wel had, was spierpijn.
Tot tiks, kerels en het ga jullie goed.
Ray en Bechena

ray en bechena

Ik lees eventjes mijn berichtje terug en merk dat jullie de tikfouten maar voor lief moeten nemen. Ik tik vanuit mijn hart en lees, helaas te laat (deze keer) mijn brouwsel na.
Het zij zo!