Finland 11e dag

Na een gezamenlijk ontbijt laten we Kuusamo achter ons.
vandaag brengen we onderweg een bezoek aan een husky farm.

Het is wat het de naam doet vermoeden: een boerderij met heel veel husky's.
De meer dan 200 sledehonden zitten per 2 of 3 in een kooi of ze zijn geketend aan hun hok op het gras.
Dat lijkt op het eerste gezicht zielig, maar na de rondleiding van Susi, de eigenaar, leren we dat de huskys bij deze zomerse temperaturen niet veel mogen bewegen.
Hun lichaam is namelijk gemaakt op temperaturen van -20 tot -35 graden, als ze in de zomer inspanning zouden leveren zouden ze al snel oververhitten en sterven!
Gelukkig mogen de honden in de winter naar hartelust rennen en natuurlijk sleden voorttrekken.
Susi heeft ook een paar rendieren die in de winter sleden trekken.
Deze rendieren laten zich in tegenstelling tot de rendieren die we onderweg steeds tegenkomen wel voeren (met rendiermos natuurlijk) en aaien.
Na dit interessante bezoek rijden we weer verder noordwaarts.
Onderweg passeren we de poolcirkel, dat lijkt eerst gewoon een lijn op de kaart, maar ook aan de omgeving is wat verandering te zien:
De bossen zijn wat dunner (je kan er verder in kijken) en er zijn steeds meer open plekken te zien.

In de buurt van Ivalo vinden we een mooie plaats om te kamperen en sluiten we de dag af met een gezamenlijk rijst diner.
Eigenlijk kunnen we de dag al een tijdje niet meer afsluiten, het is nu eigenlijk continu dag.
Maar goed morgen weer (een) dag.