Zweden 16e dag

Vandaag vertrekken we redelijk vroeg, zodat we genoeg tijd hebben om Stöde te halen.
Toch hadden we nog wat tijd over voordat we wegreden uit Luleå, we konden dus nog even kijken bij het treinmuseum, dat vlakbij de camping is.
Het museum was nog gesloten, maar we konden gelukig wel het buitenterrein betreden.
De treinen hier zijn niet zo mooi opgeknapt als in St Petersburg, toch staan er wel mooie en bijzondere modellen bij en wie weet wat er nog binnen in het museum te zien is...
Het is in ieder geval wel heel leuk om zo over het oude rangeerterrein te lopen.
Al gauw horen we de 'Dukes of Hazzard' claxon van Ted en Vera, tijd om terug te lopen naar de auto en aan de etappe van vandaag te beginnen.
In Skellefteå buigen wij even van de route af om wat foto's te maken bij Alimak-Hek.
Bij de lunchplaats sluiten we ons weer aan bij de colonne.
Onderweg rijden we langs de hoge kust van Zweden, een prachtig gebied.
Hoe dichter we bij Stöde komen, des te meer het landschap gaat lijken op een modelspoorbaan landschap.
De camping 'Jannesland' waar we vandaag gaan overnachten is in bezit van een Nederlandse familie uit St-Oedenrode.
Het is een mooie camping aan het water en we worden er Hartelijk ontvangen.
In dit gebied wordt het 's avonds alweer een beetje donkerder, en er zijn ook erg veel muggen en knuts.
Gelukkig is het goed uit te houden bij het kampvuur, waar Ted en Ties ons tot laat in de nacht vermaakten met zang en gitaar.