Estland 6e dag

na een campingontbijt weer op weg, vandaag gaan we naar Tallinn.

Vanmorgen zijn Team 1150(Ted&Vera) en 1152(Lean en Ties) naar een VW garage gegaan om de bus van Ted te laten kontroleren.

Onderweg wachtten we ze even op op een vooraf afgesproken ontmoetingsplaats, daarna reden we weer samen verder.

Omdat we vandaag zoveel langs de kust reden besloten we om met z'n allen aan het strand te gaan lunchen. Net voor de grens met Estland vonden we een geschikte plaats, er waren wel wat mensen, maar het was gelukkig niet druk.

Na de lunch reden we verder naar Tallinn, we kwamen ruim op tijd daar aan, zodat we genoeg tijd hadden om het oude centrum te bezoeken.

Tallinn is een prachtige stad met veel geschiedenis,wat ons betreft zeker de moeite waard om nog eens te bezoeken.

Na het stadsbezoek moesten we nog even doorrijden naar de camping, waar we samen met Vera en ted een pastamaaltijd maakten.

Letland 5e dag

Een mooie zomerdag stond weer op ons te wachten,

Na het ontbijt zijn we in colonne vertrokken met eindbestemming Riga.
Na een mooie rit door het glooiende landschap van Litouwen bezochten we een heuvel van kruisen (Litouws: Kryžiu kalnas) ,een bedevaartsoord ten noorden van de stad Šiauliai.

Daarna kwamen we al snel bij de grens waar we kort werden opgehouden door de douane.

wat een verschil met Litouwen! De wegen zijn slechter en ook de omgeving lijkt armoediger,
althans in onze beleving.

Aangekomen in Riga op de 'City Camping' hebben we even een drankje genuttigd.
Om vervolgens de binnenstad van Riga te gaan bekijken en een hapje te gaan eten.

De Binnenstad van Riga is rijk aan mooie gebouwen en mooie dames.
Na dit bezoekje zijn we terug gegaan naar de camping maar niet zonder een aantal mooie foto's
te hebben gemaakt van de 'look a like Erasmus brug'

Litouwen 4e dag

Vandaag even geen autorijden, we beginnen de dag vroeg met een lekker Litouws ontbijt met een soort 'Lisa Simpson' Cake.

Daarna maakten we een mountainbiketocht door het nabijgelegen natuurgebied.

's Middags gingen we onder leiding van Pauliusmet 'Stoere Suus' (de bus van Vera en Ted) naar Vilnius.

Paulius leidde ons in sneltreinvaart door de stad, toch was er zoveel te zien (mooie gebouwen met prachtige gevels

Wink
),dat we pas om 17:00 tijd hadden voor de lunch.

Ook de lunch was typisch Litouws: soep geserveerd in een uitgehold roggebrood, daarna nog eendrankje op een panoramaterras met prachtiguitzicht over de oude binnenstad.

Via Trakai, waar we het kasteel nog even kondenbezichtigen, reden we weer terug naar Keliakiemis.

Met een door Paulius zelf gerookte vis als diner sloten we de avond af.

Litouwen 3e dag

Na een prima overnachting in onze bioscooptent hebben we heerlijk ontbeten bij mevrouw Ietje Glashouwer van de kampeerboerderij.

We vertrokken rond 10 uur richting Litouwen, maar we moesten eerst wel snel een tankstation vinden, onze tank was erg leeg en de Jerrycan die we bij ons hebben is niet geschikt voor een Volvo vulpijp...hadden we eerst even moeten testen...

Vlak voor de grens van Litouwen hebben we een prachtige picnicplaats gevonden aan een meertje, waar we gezamenlijk gezellig gingen lunchen

Bij de grens konden we tot onze verrassing gewoon doorrijden (tja,Shengen he) en ook de wegen hier zijn verrassend goed, ze hebben hier zelfs plaatsen waar ze expres drempels in moeten bouwen.

Aan het begin van de avond arriveerden we in Keliakiemis bij het guesthouse van Paulius Albertavicius.

Hier wachtte ons een warm onthaal.

Prachtige kamers -een welkome afwisseling op de bioscooptent-en heerlijk eten

Morgen hebben we hier een rustdag en zullen we de omgeving gaan verkennen.

Polen 2e dag

Vanochtend vroeg opgestaan om aan de langste rit van de tocht te beginnen.

nog niet iedereen was wakker, maar we besloten om toch te vertrekken.

onderweg een ontbijtje gegeten vlak voor de Poolse grens.

eenmaal in Polen werden we steeds verrast door de staat van het wegdek: op sommige plaatsen is het wegdek erbarmelijk slecht, op andere plaatsen is de weg superstrak.

Van de grens met Duitsland naar het oosten toe is ook een verloop in welvaart te zien.

Dichtbij de Duitse grens zijn er nog erg veel grauwe flats en huizen die ooit betere tijden hebben gezien.

Verder naar het oosten toe worden de huizen kleuriger en zijn er ook oude stadscentra behouden.(Torun bijvoorbeeld)

We wilden eerst gaan lunchen bij een Pools wegrestaurant, maar na even daar binnen te zijn geweest besloten we toch maar zelf onze (gezondere) lunch te verzorgen.

Even naar de supermarkt en we hadden een heerlijke picnic lunch.

Uiteindelijk kwamen we na even zoeken aan in Pilec, waar een Nederlandse kampeerboerderij voor ons was gereserveerd.

het was al donker voordat de andere teams arriveerden en we begonnen ons al een beetje zorgen te maken.

Gelukkig kwam iedereen toch nog in Pilec aan en hebben we de avond met een gezellig kampvuur afgesloten.

Duitsland 1e dag

De eerste dag was kilometers maken naar Berlijn. in Colonne reden we naar de Duitse grens.

Na de eerste stop lieten we de de teams met de bussen achter ons en zijn we met de 2 Volvo's tempo gaan maken om uiteindelijk aan te komen op de camping in Berlijn. De camping ligt tussen twee rivieren een rustig stukje in Berlijn. De rust werd alleen om de 10 minuten onderbroken door opstijgende vliegtuigen.

gelukkig werd er 'snachts niet gevlogen

na wat voedsel van diverse auto's bij elkaar te hebben verzameld hebben we een goed avond maal gehad met de nodige pilsjes. Vervolgens optijd naar bed omdat de volgende dag een lange dag gaat worden. Polen Here we come.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over onszelf en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

we zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!