Noorwegen 14e dag

Vandaag rijden we de mooiste route tot nu toe,het ene fjord is nog mooier dan het andere.

Inmiddels zijn we al zeer bekwame drive-by fotografen geworden, want tijd om te stoppen nemen we niet altijd.

We stoppen wel even bij een Sami souvenirkraam, maar kopen daar toch niets..

Even wat boodschappen doen in Oderdalen en dan naar de camping in Skibotn.

Met rokende camera's komen we daar aan.

Nog even gezamenlijk eten koken, daarna vuurtje stoken op het strand met als afsluiting een afterparty in de bus van Ted en Vera.

Noorwegen 13e dag

Vandaag een rustig dagje,iedereen is nog wat stijf van de stevige wandeling gisteren
we rijden weer een stuk terug via de mooie kustroute, die ons uiteindelijk naar Alta zal voeren.
We zijn er redelijk vroeg en gaan even de 'stad' verkennen.
Alta is niet bepaald een interessante plaats, maar je kunt er wel van alles krijgen.
Er zijn hier vooral supermarkten en pompstations.
we ontmoeten iedereen weer op de camping.
Eerst gaan we met Ted en Vera mee naar de VW garage, hun VW camper lekt namelijk wat versnellingsbakolie en we willen het even laten kontroleren en eventueel repareren.
Helaas is er geen tijd voor een complete reparatie, maar er wordt wel even olie bijgevuld.
Daarna gaan we op zoek naar vis voor het avondeten.
Eerst proberen we het bij de haven, waar we al snel wat goede vis krijgen (voor niets!)
Toch moeten we ook nog wat bij de supermarkt halen.
Het wordt een gezellig avondmaal.
nog even lekker douchen en dan naar bed.

Noorwegen 12e dag

Zo vandaag gaat het gebeuren, het einddoel is de Noordkaap.
We rijden nog een heel stuk door Finland, de natuur wordt steeds rauwer van uiterlijk.
De grond is bezaaid met rotsblokken en de bomen die we onderweg zien zijn steeds kleiner.
Gek genoeg lijkt de natuur net over de grens in Noorwegen weer even wat mooier.
Een mooie route langs de noordkust van Noorwegen leidt ons naar de noordkaap.
Prachtige vergezichten en leuke (vissers?)huisjes langs de weg.
We vragen ons af of het hier het hele jaar door bewoond is.
Via een lange tunnel bereiken we het eiland Magerรธya, waar ook de Noordkaap te vinden is.
We stoppen echter vlak voor de toegangspoort van de Noordkaap.
Zijn we nu te Hollands om 30euro pp neer te tellen om het kleine terrein op te mogen, of willen we toch nog iets anders doen?
We besluiten om de wandeltocht naar het echte noordelijkste punt van het eiland te maken, daarvoor moeten we iets terugrijden.
Het is een flinke wandeling, die veel weg heeft van een wandeling in Schotland, na bijna 2 uur wandelen bereiken we de echte Noordkaap.
van hieruit heb je een leuk uitzicht op de 'toeristen Noordkaap' die vol staat met touringcars en campers.
Nog even onze naam in het register schrijven en een boodschap achterlaten, daarna beginnen we aan de terugweg.
De terugweg is wel even iets heftiger dan de heenweg, maar dat geeft uiteindelijk alleen maar een beter gevoel.
We gaan snel op zoek naar een camping, het is inmiddels al half elf, en we moeten nog eten!
Doordat het hier continu licht is raak je dus toch wel een beetje in de war.
het slapen gaat gelukkig wel gewoon goed, slaap lekker!

Finland 11e dag

Na een gezamenlijk ontbijt laten we Kuusamo achter ons.
vandaag brengen we onderweg een bezoek aan een husky farm.

Het is wat het de naam doet vermoeden: een boerderij met heel veel husky's.
De meer dan 200 sledehonden zitten per 2 of 3 in een kooi of ze zijn geketend aan hun hok op het gras.
Dat lijkt op het eerste gezicht zielig, maar na de rondleiding van Susi, de eigenaar, leren we dat de huskys bij deze zomerse temperaturen niet veel mogen bewegen.
Hun lichaam is namelijk gemaakt op temperaturen van -20 tot -35 graden, als ze in de zomer inspanning zouden leveren zouden ze al snel oververhitten en sterven!
Gelukkig mogen de honden in de winter naar hartelust rennen en natuurlijk sleden voorttrekken.
Susi heeft ook een paar rendieren die in de winter sleden trekken.
Deze rendieren laten zich in tegenstelling tot de rendieren die we onderweg steeds tegenkomen wel voeren (met rendiermos natuurlijk) en aaien.
Na dit interessante bezoek rijden we weer verder noordwaarts.
Onderweg passeren we de poolcirkel, dat lijkt eerst gewoon een lijn op de kaart, maar ook aan de omgeving is wat verandering te zien:
De bossen zijn wat dunner (je kan er verder in kijken) en er zijn steeds meer open plekken te zien.

In de buurt van Ivalo vinden we een mooie plaats om te kamperen en sluiten we de dag af met een gezamenlijk rijst diner.
Eigenlijk kunnen we de dag al een tijdje niet meer afsluiten, het is nu eigenlijk continu dag.
Maar goed morgen weer (een) dag.

Finland 10e dag

De dag begint vroeg, vandaag hebben we weer veel kilometers te maken.
Eerst even wakker worden, bij het openen van de tent straalt een Bob Ross uitzicht ons tegemoet.
Na het ontbijt vertrekken we, onderweg kijken we steeds uit op prachtige meren en bossen, ja ook daarin herkennen we vaak het werk van Bob.

Aan het eind van de middag passeren we 'het stille volk', een kunstwerk dat veel weg heeft van een heel veld vol vriendelijke vogelverschrikkers.
het is een vreemde ervaring om daar tussendoor te lopen.

Later daarna brengen sommigen van ons nog een bezoek aan een kleine dierentuin.

We slaan ons kamp op bij de 'Holiday club' in Kuusamo, waar de tenten net als gisteren weer dichtbij het water kunnen staan.
Hoewel we nu op een soort vakantiepark staan, zitten we eigenlijk nog midden in de natuur;
Rendieren galopperen voorbij en er zijn ook bevers te zien.

Finland 9e dag

Na een goede douche en ontbijt in het hostel gaan we weer kilometers maken .

We willen vroeg vertrekken i.v.m. de grensovergang naar Finland!
Vanuit Rusland naar Finland ging lekker soepel en we stonden dan ook binnen een uur weer op Europese grond.
Wat is Finland moo! Je komt meteen in een heel andere omgeving, prachtige natuur met veel meren en uitgestrekte bossen.

Dit wordt onze eerste wildkampeerdag, we zoeken dan ook een mooi plaatsje op langs de waterkant.
Na met z'n allen gegeten te hebben, werd er hout gesprokkeld om een kampvuur te maken.
Er is wel een nadeelaan al die meren: er zitten ontzettend veel muggen!

Rusland 8e dag

Vandaag niet autorijden, maar een rustdag om St Petersburg te bezichtigen.

Eerst een typisch Russisch ontbijt in het hostel:

pap (gierst?), een plakje cake, een boterham met kaas en een met vlees en een kop thee of een kop koffie, best lekker.

Met de metro naar het spoorwegmuseum, een prachtige collectie rijtuigen en locomotieven uit de soviet tijd. twee kaartjes kostten ons 120 roebel, echt een schijntje, zeker als je de uitstekende staat van de collectie ziet.

na het spoorwegmuseum gingen we per metro (25 roebel pp) naar het Petrus en Paulus fort

dit is een wat toeristischer plaats, maar toch zeker de moeite waard om te bezichtigen.

vlakbij het Petrus en Paulus fort is het Artilleriemuseum, hier hebben we wel een paar uur doorgebracht. De meeste voertuigen op de binnenplaats zijn wel wat verweerd, maar toch zeer interessant. Binnenin het museum zijn meerdere zalen, elk aan een eigen onderwerp gewijd.

Van zeer antiek tot hoogst modern was er veel materieel tentoongesteld, ook waren er veel experimentele wapens te zien.

Na het Artilleriemuseum besloten we even een stuk te gaan wandelen, toevallig kwamen we Ted, Vera, Ties en Lean tegen, zij hadden net de rondrit per bus gedaan en gaven ons hun nog geldige kaartjes (Brabanders kunnen soms ook Hollanders zijn)

Na de rondrit gingen we naar de Ierse pub waar we met Ted, Vera,Ties en Lean hadden afgesproken.

het werd een erg gezellige avond.

Morgen weer vroeg opstaan, benieuwd hoe soepel de grensovergang naar Finland verloopt

Rusland 7e dag

Vandaag weer vroeg opgestaan om genoeg tijd te hebben voor de Russische grens.

De rit naar Narva verliep voorspoedig, eenmaal in Narva begon het wachten, regelen en weer wachten.

Eerst bij een apart station laten registreren dat je de grens over wil, dan pas doorrijden naar de daadwerkelijke grensovergang

Bij de grensoverang een uur (of 2?) wachten tot je uiteindelijk Estland uit mag rijden.

....Maar daarmee ben je er nog niet natuurlijk, want dan komt pas de Russische grens .

eerst aansluiten in de rij, formulieren invullen, stempels halen, andere formulieren invullen, formulieren laten kontroleren, stempel erop, formulieren blijken daarna toch niet goed, opnieuw formulieren invullen, formulieren inleveren paspoorten afgeven, meekomen naar de inspektieruimte, ca. 5 man beveiliging komt erbij, de hele auto leegruimen, drugshond no1 (jonge labrador, het leek nog net geen puppy) door de auto gejaagd, niets gevonden, 5 man beveiliging kijken ons een beetje doortastend aan, drugshond 2 (speelse duitse herder) door de auto gejaagd, ook niets gevonden, beveiligingsmannen kijken ons nog steeds doortastend aan en onderwerpen ons aan een primitieve ogentest (pupilverkleining testen), daarna reservewielen door de scanner en toen mochten we de auto weer inruimen, onze paspoorten ophalen en dan eindelijk pas de grens over..............

(hartelijk bedankt voor het drugsimago, Nederland )

ziezo, achteraf is het een eitje, nog even een paar uur rijden over niet al te beste wegen en we zijn in St Petersburg.

.....Maarrrrr, daarmee ben je er natuurlijk nog niet, want het hostel dat ruim van tevoren door ons werd geboekt zegt opeens vol te zitten... gelukkig krijgen we hulp van een Engelsman, die een aardig mondje Russisch spreekt. Alles blijkt toch min of meer te kloppen, alleen zijn de kamers die we gereserveerd hadden niet beschikbaar. gelukkig krijgen we een 6 persoons kamer (ipv de 12 persoons die we hadden geboekt) dus wij zijn al lang blij.

nog even wat eten bij het pizza restaurantje om de hoek, erg gezellig, en dan lekker slapen!